חג פסח שמח מקובי חי דיגיטל
"שמעת פעם על קרניו סקראל?" / The List
כשמדברים על שיווק, עלינו להתמקד במטרה העיקרית: לסקרן את קהל היעד שלנו, להציג בפניו את המוצר או השירות שלנו ולהפוך אותנו בעיני לקוח פוטנציאלי ל"אוטוריטה" בתחום. הוידאו הפך לכלי שיווקי אדיר שמסוגל להעביר הודעות, ליצור חיבור עם הקהל, וליצור תחושה של העמקה וידע. במאמר זה, אסביר בקצרה איך למקסם את השימוש בוידאו ככלי שיווקי לעסק שלכם, זול, משתלם ואפקטיבי.
שלב ראשון – הבנת קהל היעד:
מי הקהל שלנו?
מסר שיווקי מוצלח מספר ללקוח שלנו סיפור שבו הוא נמצא במרכז. אנחנו מציגים לו בעיה ואת המוצר שלנו כפתרון. אנחנו מספרים לו איך השירות שלנו ישפר את חייו.
אבל כדי שנוכל לבנות את כל התהליך הזה, עלינו ראשית כל להכיר את הקהל שלנו מקרוב. מי הוא? מאיפה הוא מגיע? בן כמה הוא? האם מדובר בגברים או נשים? מה הרגשות והצרכים שלהם? באיזה שלב בחיים שלהם הם נמצאים? מדוע הם ירצו את השירות או המוצר שלנו דווקא? איפה הסרטון שלנו יפגוש אותם בדרך?
יש למקד את התוכן של הוידאו בהתאם לקהל היעד והשפה שלו. התמקדות בקהל היעד מאפשרת לך ליצור תוכן יעיל שישפיע על הלקוחות הרלוונטיים ויגרום להם להתחבר ולהתעניין בעסק שלך.
שלב שני – הגדרת מטרה ברורה:
לפני שניצור את הסרטונים עבור ערוצי השיווק, יש להגדיר מטרות שיווקיות ברורות ומנוסחות בשורה אחת: האם תרצו להגיע לקהלים חדשים? האם תרצו להציג לקהל קיים שירותים חדשים? האם תרצו לגרום לגולשים שלכם לבצע פעולה מסויימת? האם יש לכם מסר ספציפי שאתם רוצים להעביר לגולשים שלכם? המטרות הללו יעזרו לנו בהמשך לכוון את תהליך היצירה וליצור סרטונים אפקטיביים.
שלב שלישי – אסטרטגיה שיווקית:
האם הסרטון הוא כל תהליך הפרסום? האם יש סרטונים נוספים? האם יש מלבד הסרטונים גם הפניה לאתר עם מאמרים ותוכן נוסף? יש להתאים את האסטרטגיה השיווקית ליכולות שלכם כעסקים, ליכולת של אנשי השיווק שלכם (בהנחה שיש כאלו), ליכולות הצילום והעריכה שלכם וגם לרשתות המדיה שעומדות לרשותכם. סרטון של פייסבוק יהיה שונה מזה של טיקטוק. סטורי יהיה קצר ונקודתי, ביוטיוב אפשר להעלות סרטונים ארוכים יותר ובאתר שלכם, אפשר להתפרע.
האם זה אומר בהכרח שנדרשים מאיתנו כישורי הפקה הוליוודיים?
ממש לא!
ניתן להפיק בהצלחה סדרת סרטונים קצרצרים שמצולמים בטלפון סלולארי, כשבכל אחד מהם מסר אחד קצר ופשוט, שמספר עליכם, על המוצר שלכם, על השירות שלכם, על לקוחות מרוצים, ועוד. אפשר להתבדח, אפשר להיות רציניים, אפשר להשתמש באפקטים מוגזמים או לצלם בבית הקפה השכונתי. תזרמו ואל תשכחו שכשאתם נהנים מתהליך ההפקה, הלקוחות שלכם יהנו מהתוצאות פי מיליון.
שלב רביעי – איך מצלמים?
הקפידו להתאים את הסרטונים למדיה המתאימה. סטורי בפייסבוק/אינסטגרם? 20 – 30 שניות. סרטונים בטיקטוק? אפשר קצת יותר ארוכים. השתדלו להשתמש במסרים קצרצרים והתחילו כבר בפריים הראשון של הסרטון עם תוכן מסקרן, שיתפוס את הגולשים ויגרום להם לעצור מהגלילה ולהמשיך לצפות בסרטון.
התמקדו בכל סרטון במסר אחד ויחיד. אל תסבכו ואל תעמיסו. גולש שיסתקרן ידע לחפש אתכם הלאה או יפגוש אתכם בהמשך.
הוסיפו לסרטונים הנעה ברורה לפעולה – עקבו אחרינו לעוד תוכן, צרו קשר כדי שנוכל לעזור גם לכם, בקרו באתר שלנו, הוסיפו לייק, שתפו וכו'.
צלמו בסביבה שקטה, בלי רעשים והפרעות ויזואליות. במרבית הטלפונים הסלולאריים יש השתקת רעשים מובנית כך שהם כלי מצויין לצילום סרטונים, אבל כשיש כלב שנובח ברקע, או כשיש תנועה ואנשים מאחוריכם, קשה מאד להתמקד במסר שאתם רוצים להעביר. עדיף להשתמש באביזרים מסייעים כמו גימבל או ידית אחיזה (להמנע מרעידות מיותרות בצילומים), תאורה מחמיאה וביגוד לא רעשני מדיי.
צלמו לרוחב ולא לאורך. לרבים יש נטייה לצלם לאורך עם הטלפון (כמו בסטורי). הבעיה עם צילום לאורך היא שכשמנסים להעביר את הסרטון לפורמט רחב (כמו של יוטיוב למשל) נשארים עם שוליים שחורים או עם חיתוך והגדלה מוזרים.
עדיף להתרחק קצת מהאובייקט המצולם, לצלם את כולו לרוחב, ואז לחתוך ולהקטין בהתאם לצורך. קל לחתוך פריים רחב, אבל קשה מאד להוסיף תוכן לפריים חתוך.
אל תצלמו דרך Whatsapp ואל תשלחו סרטונים דרך Whatsapp. זו אפליקציה מעולה אבל היא מורידה את איכות הסרטונים בצורה דראסטית כדי לחסוך בנפח העברת נתונים. צלמו דרך אפליקציית המצלמה היעודית של הטלפון, השתדלו להגדיר אותה לצילום באיכות הכי גבוהה שיש כרגע ושלחו בעזרת אתרי צד שלישי כמו Google Drive, WeTransfer ודומיהם.
כמה דוגמאות לסרטונים שיעשו את העבודה לעסק שלכם
- הצגת העסק, הרקע שלו, השירותים שהעסק נותן ללקוחות
- מי אני – הפנים שמאחורי העסק. החשיפה האישית מקרבת לבבות. הרבה מאד פעמים לקוחות יתעניינו בתהליך העבודה כשהם רואים את איש המקצוע בעצמו מדבר ומספר על התהליך
- הלקוחות שלנו – לבקר בבתים של לקוחות, לקבל סרטונים קצרים מלקוחות שמספרים על התהליך והחוויה החיובית שהם עברו איתכם, לבקש מהם שיצלמו את עצמם וישלחו או אפילו שישלחו הודעה כתובה שתפרסמו בסרטון
- אני מלמד אתכם – גולשים ובעיקר לקוחות פוטנציאליים מתים על ידע שניתן בחינם. ניתן ליצור סדרה של טיפים, המלצות, רעיונות, וסרטוני "הידעת" שבהם אתם חולקים את הידע שלכם. אל תדאגו – אף אחד לא יקח את הידע הזה ויהפוך אותו לעסק מתחרה (ואם זה המצב, אל תגלו סודות מקצועיים!). אם את מדריכת כושר, תוכלי להעלות סדרת סרטונים עם תרגילים לגב התחתון. אם אתה מתקן חלונות, תוכל להראות איך מתחזקים את חלונות הבית בקביעות. סרטונים כאלה יהפכו אתכם לאוטוריטה ויראו ללקוח שאתם מבינים עניין
- הציעו הצעה שאי אפשר לסרב לה – ספרו ללקוח למה השירות שלכם יותר טוב. מה האקסטרה מייל שאתם מוכנים ללכת עבורו. "אנחנו עוזרים לבוגרי הקורס שלנו להשתלב בשוק העבודה", "קונים מאיתנו ומקבלים הנחה על הקנייה הבאה".